• WONDERLAND WITH THE PETS.
▪ trsalg

  llat fanatikus nzi a lapot.


 

                                                                  


▪ bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 
Mi a helyzet Pet-Source?

A szeld mdszer

A kutyk kikpzsre nincsenek ltalnos, rk rvny mdszerek. Tudsunk s technikink - mint az let annyi ms terletn is - az id elrehaladtval vltoznak, finomodnak. Azon kikpzsi technikk, melyek hsz ve mg ltalnosak voltak, ma nevetsgesnek s sokszor brutlisnak tnnek, csakgy, mint ahogy mosolyra fakaszt minket egy hsz vvel ezeltti "cscstechnolgis HI-FI torony" ltvnya. Ha lassan is, de gy tnik, a tudomny belopja magt az let minden terletre. Igen, mg a kutyakikpzs vilgba is... Az elmlt vtized kzepig-vgig a kutyk kikpzse ltalban valamilyen sematikus mdszerrel trtnt. Az szmtott jobb kikpznek, aki tbb mdszert, trkkt ismert egy gyakorlat megtantsra, s jl fel tudta ismerni, hogy az adott kutynl ppen melyiket clszer alkalmazni. Ez azt is jelentette, hogy nem is igazn rtettk, mirt mkdik az egyik mdszer, s mirt nem a msik. Ha valami nem ment, kiprbltunk egy msikat, majd egy harmadikat, s gy tovbb. Az utbbi vtizedben azonban gykeres vltozs llt be a kutyakikpzs filozfijban. Olyan elmletek kezdtek egyre nagyobb teret hdtani, amelyek szerint nem annyira a tapasztalat s az sztns rrzs, hanem inkbb a megfigyels s elemzs tesz minket j kikpzv. Ez a vltozs lehetv tette, hogy az egyszer hobbikutys is komoly eredmnyeket rjen el anlkl, hogy az egsz lett rldozn a "kutyakikpzs mestersgre".

A kutyk kikpzsre nincsenek ltalnos, rk rvny mdszerek. Tudsunk s technikink - mint az let annyi ms terletn is - az id elrehaladtval vltoznak, finomodnak. Azon kikpzsi technikk, melyek hsz ve mg ltalnosak voltak, ma nevetsgesnek s sokszor brutlisnak tnnek, csakgy, mint ahogy mosolyra fakaszt minket egy hsz vvel ezeltti "cscstechnolgis HI-FI torony" ltvnya. Ha lassan is, de gy tnik, a tudomny belopja magt az let minden terletre. Igen, mg a kutyakikpzs vilgba is... Az elmlt vtized kzepig-vgig a kutyk kikpzse ltalban valamilyen sematikus mdszerrel trtnt. Az szmtott jobb kikpznek, aki tbb mdszert, trkkt ismert egy gyakorlat megtantsra, s jl fel tudta ismerni, hogy az adott kutynl ppen melyiket clszer alkalmazni. Ez azt is jelentette, hogy nem is igazn rtettk, mirt mkdik az egyik mdszer, s mirt nem a msik. Ha valami nem ment, kiprbltunk egy msikat, majd egy harmadikat, s gy tovbb. Az utbbi vtizedben azonban gykeres vltozs llt be a kutyakikpzs filozfijban. Olyan elmletek kezdtek egyre nagyobb teret hdtani, amelyek szerint nem annyira a tapasztalat s az sztns rrzs, hanem inkbb a megfigyels s elemzs tesz minket j kikpzv. Ez a vltozs lehetv tette, hogy az egyszer hobbikutys is komoly eredmnyeket rjen el anlkl, hogy az egsz lett rldozn a "kutyakikpzs mestersgre". Delfinek prz nlkl A klikkerkpzs tudomnyos gykerei egszen az 50-es vekig nylnak vissza. Ekkor szlettek meg az els kutatsi eredmnyek, melyek az llati (s emberi) viselkeds s tanuls alapvet szablyait prbltk feltrni. Az elmletek sokig a fikban porosodtak, mgnem a 60-as vek vgn megszletett az els gyakorlati alkalmazs. Tengeri emlsk (fknt delfinek) kikpzsnl hvtk segtsgl, mivel itt csdt mondtak az addig msutt hasznlt, tekintlyen s knyszeren alapul mdszerek: egy delfinre nem lehet przt rakni, s nem lehet olyasmire knyszerteni, amit nem akar megtenni. Ha megprblnnk, egyszeren elszna. s ksz... A technika alapjaiban roppant egyszer: ha az alany ppen valami jt csinl, abban a pillanatban megjutalmazzuk, gy biztostva, hogy a jvben gyakrabban ismtelje ezt a cselekvst. Persze, ha nem tudjuk ppen a megfelel idpontban jutalmazni, akkor kptelen lesz felismerni a jutalom s a cselekvs kzti sszefggst, gy nem is fogjuk elrni a kvnt hatst. A klikkerkpzs kt legjellegzetesebb tulajdonsga, hogy itt kizrlag jutalmazssal dolgozunk, vagyis az alanyra semmifle fizikai behatst nem gyakorlunk, msrszt, hogy a jutalom idztsnek kulcsszerepe van. De hogyan lehet egy delfint megjutalmazni ppen akkor, amikor tugrik egy karikn a medence kzepn? Nos, errl s mg sok minden msrl szl a klikkertrning. Idomtott cstny A kvetkez hsz vben ezt a technikt gyakorlatilag csak azokon a terleteken hasznltk, ahol a hagyomnyos mdszerek csdt mondtak, mgnem a 90-es vek elejtl elkezdtk llatkertekben is alkalmazni. Az els prblkozsok fnyes sikereket hoztak, s olyan eredmnyeket, melyeket korbban csodnak neveztek volna. A takartskor egyetlen jelre, egyik helyrl a msikra vonul llatcsordk vagy az egszsggyi vizsglatnl nknt vrvtelre jelentkez csimpnzok jelentsen megknnytettk a gondozk munkjt. Ez indtotta meg a klikkerkpzs elterjedst. elszr csak egyre tbb llatkert, majd nhny kikpz a civil letben is megprblta alkalmazni. A 90-es vek msodik felre ez a tuds elrhetv vlt a hobbillattartk szmra is. Tanfolyamok indultak, ahol mr ezzel a mdszerrel oktattak, s egyre tbb hzi- s hobbillaton alkalmaztk sikeresen. Mra elmondhat, hogy kutyk mellett a lovaktl kezdve, a papagjon, macskn t egszen a cstnyig s az aranyhalig szinte minden llat kikpzsnl hasznljk a klikkert a lelkes llattartk. A klikkerkpzs tudomnyos alapjt az az egyszer megfigyels adja, hogy a pozitv lmnyekhez ktd cselekvseket az llatok gyakrabban ismtlik, a negatv lmnyekkel jrkat pedig igyekeznek elkerlni. Mivel a kikpzs sorn mindig j viselkedsformkat szeretnnk tantani, ezrt a klikkerkpzs is a helyes viselkeds pozitv megerstsre koncentrl. A helytelen viselkedst, a hibkat nem bntetjk, ehelyett inkbb alternatv viselkedseket tantunk, szintn jutalmazssal. Azaz mindig azon dolgozunk, hogy egy adott helyzetben az llat mit csinljon, nem pedig azon, hogy mit ne. Klikk - hamm! Egyltaln, mi az a klikker, s mirt szksges? A klikker nem ms, mint egy egyszer kis reges manyag doboz, az egyik feln fmbl kszlt nyelvvel kiegsztve, amit megnyomva rvid kattan hangot ad (innen szrmazik a neve is). Mivel kizrlag jutalmazssal dolgozunk, nagyon fontos, hogy a kutynk gyorsan megrtse, pontosan mi is volt az a dolog, amivel a jutalmat kirdemelte. Ehhez szksges, hogy pontosan akkor jutalmazzuk, amikor a kvnt viselkedst produklja. Sajnos ez a legtbb esetben szinte lehetetlen, hiszen lehet, hogy a kutynk ppen tvol van tlnk, vagy nem is lt minket a feladat kzben. Itt hvjuk segtsgl ezt a kis kattog segdeszkzt azzal, hogy minden jutalmazs eltt kattintunk egyet vele. kutynk hamar megtanulja, hogy a kattan hang utn mindig jutalom kvetkezik. Mivel a klikker hangja nagyon rvid, jellegzetes s mindig egyforma, knnyen felismeri majd, hogy mely viselkedse, mozdulata "vltotta ki" a kattanst (ami szmra sszefondik a jutalommal), s gy sokkal gyorsabban s pontosabban tudja majd megismtelni. A klikk teht mindig a helyes viselkeds kzben rkezik, mintegy megjellve azt, gy az, hogy a jutalomfalatot esetleg csak ksbb tudja rte begyjteni, mr nem is olyan nagy baj. rdekes megemlteni, hogy klikkerkpzs sorn csak akkor kapcsolunk veznyszt egy feladathoz, ha a kutynk mr tkletesen ismeri s produklja az adott viselkedst. Ez szges ellenttben ll ms kikpzsi technikkkal, ahol mr kezdetektl fogva mondogatjuk a parancsainkat, mg akkor is, ha a kutynak fogalma sincs, hogy mit is motyogunk az orrunk alatt. Termszetesen idvel, ahogy kutynk egyre profibb s magabiztosabb mdon hajtja vgre a gyakorlatot, mr nem lesz szksgnk a klikkerre (az adott a gyakorlatnl), elg lesz csak jutalmazni. ksbb mr a jutalomra is csak nha-nha lesz szksg, hogy fenntartsuk a viselkedst. A klikker teht nmagban nem egyb, mint egy segdeszkz (akrcsak egy prz vagy a nyakrv), melyet a kikpzs egy bizonyos fzisban hasznlunk. Ami a klikkerkpzst mkdkpess teszi, az nem az eszkz maga, hanem az elv, ami mgtte van, a feladatokhoz, problmkhoz val hozzllsunk. Ha valaki az elveket elsajttja, az let ms terletein is hasznosan tudja majd ezeket alkalmazni.

 

http://kepfeltoltes.hu/100706/kezd_lap_www.kepfeltoltes.hu_.pnghttp://kepfeltoltes.hu/100706/inform_ci_k_www.kepfeltoltes.hu_.pnghttp://kepfeltoltes.hu/100706/kuty_k_www.kepfeltoltes.hu_.pnghttp://kepfeltoltes.hu/100706/macsk_k_www.kepfeltoltes.hu_.pnghttp://kepfeltoltes.hu/100706/extr_k_www.kepfeltoltes.hu_.png

                                                             


A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG