Halih. Hoztam 6 kutys avatart, ha gondoljtok vigytek el, elg rdekesen sikerltek. Illetve hoztam egy cikket, azt lejjebb olvasgathatjtok. :) J HOSSZ CIKK LETT, AZT ELMONDOM, EGY RA MIRE ELOLVASSTOK :P


..........................................................................................................
Hogyan neveljen a tenyszt?
Lassan kinylik a vilg a kutyabartok eltt, rszletesebb s tfogbb vlik az informcicsere, a killtsi ring krli felletes nzelds mellett mr tartalmasabb s tudomnyos kinolgiai ismeretek is jnnek-mennek az orszghatron keresztl.
Az egyik legrangosabb eurpai kutys szakmai tallkozn (Animal Learn Internationales Hundesymposium) Miklsi dm tartott eladst, Kkny Rita pedig magyar nyelv fordtst ksztett az Amerikai Kennel Klub vezet egynisge, Dr. Carmen L. Battaglia munkjrl, amely a Breeding Better Dogs honlapjn keresztl mindenki szmra elrhetv vlt. Cme: Korai idegrendszeri stimulci
A komoly rdekldsre szmot tart eredeti tanulmny szerzje, Carmen L. Battaglia a Floridai llami Egyetemen szerzett doktori fokozatot, s mint az Amerikai Kennel Klub brja, kutatja s szakrja, vtizedek ta vezet szerepet vllal a minsgi kutyk tenysztsnek elmozdtsban. Szmos cikket s knyvet rt, folyamatosan szeminriumokat vezet, s gyakori, npszer vendge az Amerikban rendkvl npszer, hzillatokkal kapcsolatos televzis s rdis beszlget msoroknak. A tengerentli tenyszti klubok mindig rmmel fogadjk a kutyatenysztsrl, tenyszllatok s klykk kivlasztsrl szl eladsait.
Hogyan lehet j egy szp kutya?
Az utdok teljestmnykpessge, pozitv vagy negatv tulajdonsgai s az rklds kzti sszefggsek elemzsnek alapjait Charles Darwin s Francis Galton rakta le. Az utbbi vtizedek kutatsai szerint azonban a termszetes adottsgok sszessgt csak kb. 35%-ban teszik ki a genetikailag rklhet tnyezk, s kb. 65%-ban egyb hatsok (stimulci, korai szocializci, trning, gondoskods, tpllkozs, tartsi krlmnyek stb.) a dntek. A kutyatenysztk j genercijnak rdemes az ezekhez kapcsold tanulmnyok alapjn tgondolniuk, hogy mennyi jelentsget tulajdontanak a szrmazsi lapokon, trzsknyveken olvashat killtsi eredmnyek felsorolsnak, s mit, milyen mdszerekkel tehetnek sajt maguk az alomban szletett kutyaklykk tulajdonsgainak javtsa rdekben. A kutyk nvekedse s fejldse sorn hrom rendkvl fontos peridus klnbztethet meg, amelyek hatssal s befolyssal vannak arra, hogy az egyed hogyan fejldik s formldik, majd vgeredmnyben milyen kutya vlik belle:
- els szakasz: korai idegrendszeri stimulci;
- msodik szakasz: korai szocializci;
- harmadik szakasz: kondicionls, nevels.

A tmban eddig vgzett kutatsok mindegyike felttelezte, hogy a korai letkor a legfontosabb idszak a beavatkozsra, mivel ekkor a leggyorsabb a nvekeds s a fejlds. Ez az letszakasz a kutyknl olyan idpont, amikor a szervezet testi retlensge folytn fogkony s rzkeny egy korltozott, de fontos ingercsoportra. A kutyaklykkn vgzett EEG (elektroencefalogram) adatgyjts idelis az agyban zajl elektromos tevkenysg mrsre, mivel kivtelesen rzkeny az izgalmi s rzelmi stressz llapotok, valamint az oxignellts s lgzs vltozsaira. Az EEG-mrsek azt mutatjk, hogy azok a kutyaklykk, melyek korai stimulcis leckket kaptak, gyorsabb temben vlnak rett, s jobban teljestenek bizonyos problmamegold teszteket, mint nem kezelt alomtestvreik. A ksrletek kimutattk, hogy minl inkbb megvonjk a kutyaklykktl a stimulcis s interakcis gyakorlatokat korai fejldsk sorn, annl kevsb kpesek ksbb az egyttmkdsre, beilleszkedsre s alkalmazkodsra.
A korai idegrendszeri stimulci
Az USA hadserege kifejlesztett egy katonai clokra hasznlt kutyk teljestmnynek nvelshez hasznlt programot, amelyet ksbb „Szuper Kutya Programknt” minden kutyatenyszt szmra elrhetv tettek. Hossz vek kutatsai alapjn ugyanis a hadseregnl azt tapasztaltk, hogy a korai idegrendszeri stimulcis gyakorlatoknak fontos s hosszantart hatsuk lehet. Vizsglataik igazoltk, hogy vannak specifikus idszakok az let korai szakaszban, amikor az idegrendszer clirnyos stimulcival optimlis eredmnyeket lehet elrni. Az els ilyen idszak a kutya letnek harmadik napjn kezddik, s a 16. napig tart – mgpedig azrt, mert ez az idtartomny a gyors idegrendszeri nvekeds s fejlds idszaka, ezrt kiemelked jelentsge van az egyed szmra. Ez a”Szuper Kutya” stimulcis program t klnbz gyakorlatot alkalmaz, melyeket az idegrendszer stimulcijra fejlesztettek ki. A kutyaklykkkel vgzett napi egyszeri gyakorlatsorozat a mellkelt tblzatba foglalt elemeket tartalmazza. Minden egyes gyakorlat idtartama: 3-5 msodperc. Ez az t gyakorlat olyan hatsokat vlt ki a fiatal llat idegrendszerben, amelyek egyike sem fordul el termszetes mdon ebben a korai letszakaszban. Fontos, hogy nem szabad ismtelni a gyakorlatokat tbbszr naponta egyszeri alkalomnl s az ajnlott idtartamon tl, mert az idegrendszer tlingerlse rtalmas, s htrnyos eredmnyekkel jrhat. Ezek a gyakorlatok gy fejtenek ki hatst az idegrendszerre, hogy korbban hozzk mkdsbe azt, mint ahogyan normlis esetben megtrtnne. Az eredmny: megnvekszenek azok a kpessgek, amelyek ksbb a hatkonysgban rejl klnbsgeket okozzk. Fontos azt is megemlteni, hogy az idegrendszeri gyakorlatok nem helyettestik az egybknt szoksos bnsmdot, a jtkos szocializcit vagy a ktds kialaktst. A klykkori stimulci elnyei:
- megnvekedett szv- s rrendszeri teljestmny (pulzusszm);
- ersebb vl szvvers;
- ersebb fejld mellkvesk (adrenalin termels);
- nagyobb stressztr-kpessg;
- fokozott ellenlls a betegsgekkel szemben.
A tesztek sorn a stimullt klykk aktvabbnak bizonyultak, s nagyobb felfedezkszsggel rendelkeztek, mint nem stimullt alomtrsaik, akikkel szemben a versenyhelyzetekben flnybe kerltek. Az egyszer problmamegold labirintusfeladatnl a nem stimullt klykk klnsen izgatottak lettek, sokat vinnyogtak, s sok hibt vtettek. Stimullt alomtestvreik a tesztkrlmnyektl kevsb jttek zavarba, vagy lettek zaklatottak. A stimullt klykk sokkal nyugodtabbak voltak a tesztkrnyezetben, kevesebb hibt vtettek, s a stressz hatsra csak alkalmanknt mutattak elesettsget.
A fordt szemvel
Kkny Rita, aki a bevezetben emltett magyar nyelv fordtst ksztette a „Korai idegrendszeri stimulci” c. munkrl, kszsgesen egszti ki sajt vlemnyvel a fentiekben lertakat.
– Mikor s hogyan szereztl tudomst arrl, hogy ltezik a klykkutyk korai stimulcija, s hogy ez elnyt jelenthet a kutyk ksbbi letben?
– 2002-ben, az interneten olvastam rla. Majd ezt kveten kapcsolatba lptem Dr. Battaglival, engedlyt krtem tle az anyag magyarra fordtsra, nyilvnossgra hozatalra, illetve a sajt labrador tenyszetemben val hasznlatra Ezt meg is kaptam; ezek utn kerlt fel a magyar nyelv pdf-anyag az honlapjra. Mivel a hasonl magyar nyelv anyag meglehetsen ritka, gy a keresk ltalban az n fordtsomat talljk meg – ha egyltaln valaki ilyen vonatkozs rst keres a neten.
– Hny alomban, hny klyk esetben alkalmaztad a mdszert, s mik a szemlyes tapasztalataid, milyen elnyket adhat ez a tenysztknek, illetve a klykkutyk ksbbi tulajdonosainak?
– Eddig ngy alomban, sszesen 28 klykkutyn vgeztem el az elrs szerinti gyakorlatokat. A tapasztalataim nagyon pozitvak: Sokkal knnyebb a klykket szocializlni, nyugodtabbak, rendkvl gyorsan alkalmazkodnak az j lethelyzetekhez. Rendkvl knnyen s gyorsan tanulnak. Ami pedig nagyon fontos az n esetemben, aki nagy jelentsget tulajdontok a kutyk igazi vadszmunkjnak, hogy jval korbban kezdhet el komolyabb kpzsk, trningjk, s sokkal jobban megmaradnak bennk a mr megtanult dolgok.
– A divatos trsasgi kutyafajtk esetben, amelyeknl nincs munkavizsga, tenyszszemle is csak gy-ahogy, s ahol mg inkbb az a lnyeges motivcis tnyezje a tenysztnek, hogy gyorsan s sok egyedet adjon el, mivel lehetne meggyzni a tenysztket arrl, hogy ezt rdemes csinlni?
– Fogalmam sincs, mert az e fajtkat tenysztk nagy rsznek egyetlen clja van: a pnz, s az, hogy ehhez minl kisebb kltsggel s erfesztssel hozzjussanak. Nem hinnm, hogy 12-14 napon t rldoznk azt a napi 10-20 percet az alomra. A msik dolog, hogy akikhez ezek a kutyk kerlnek, azok rszrl ltalban nincs igny s elvrs arra, hogy jobban szocializlhat, megfelelbb karakter kutykat kapjanak.
– Szerinted a magyar tenysztk kztt mirt ismeretlen, mirt nem elterjedt ez a mdszer, ez a lehetsg, holott ezltal „jobb” kutyik lehetnnek?
– Mert nagyon sokan nem jobb, hanem csak szebb kutykat szeretnnek tenyszteni. Hogy csak a magam ltal jl ismert, jelenlegi hazai labradorllomnyt emltsem, a helyzet sajnos elgg sznalmas. A munkakutysok kztt nmetjuhsz-tenysztkrl tudok, akik kiprbltk a stimulcis trninget, s a Bulawayo Baobab rhodesian ridgeback-kennelnl Kertsz Melindnak vannak szintn j tapasztalatai. Teht aki valban a „jobbat” szeretn tenyszteni, az azrt szerintem hasznlja s csinlja, csak nem veri nagydobra. A rgi szoks s beidegzds alapjn a tenysztk titokban tartanak szinte mindent, ami a fedeztets s az alom krl trtnik, nem nagyon lehet informcihoz jutni. Ezen termszetesen lehet vltoztatni, mert vgl is pldul ez a teszt lehetsg egyltaln nem titok, az interneten keresztl hozzfrhet, s akr a Melinda, akr n szvesen llunk tapasztalatainkkal, eredmnyeinkkel minden rdekld rendelkezsre.
A korai szocializci
A legkorbbi vizsglatokat s megfigyelseket, melyek a kutyk szocializcijnak ltezst kutattk, Scott s Fuller (1964) vgezte. A mai napig a legtbb kutat egyetrt abban, hogy a kutyk vonatkozsban a megfelel szocializci hinya ltalban helytelen viselkedst eredmnyez, s gyakran nemkvnatos agresszit, mrtktelensget, flelmet, szexulis zavarokat produkl. Szintn az USA-ban vgzett kutats szerint az tlagos klykkutyk agynak trfogata a szletst kvet nyolcadik ht vgre elri a 40-50 cm3-t Az ezt kvet kt hnapban kb. 70-80 cm3-esre fejldik, majd az egyves kor elrsnek idpontjra elri a kifejlett kutykra jellemz kb. 100-110 cm3 trfogatot. Az agytrfogat nvekedsnek kvetsbl egyrtelmen az kvetkeztethet ki, hogy a kutya lett, viselkedst, karaktert, jellemt dnten befolysol idegrost-sszekttetsek tlnyom rsze az llat 6 s 16 hetes kora kztti letszakaszban, az agytrfogat nvekedsvel arnyosan fejldik ki. Ebben az gynevezett szenzibilis, rzkeny idszakban kt dolog lehet rossz hatssal a kutyaklykkre. Az egyik az elgtelen trsas rintkezs (pl. „Ne vigye le az utcra, mert mg nem kapta meg minden oltst!") negatvan befolysolhatja a megfelel rzelmi fejldst, ami kros hatssal lehet az emberhez val ktds kifejldsre, valamint a szocilis s llektani fejldsre. A msik a tlzott anyskods (pl. „Gyere ide az lembe, amg azt a nagy nmetjuhszt elviszik a fenbe…”), a tapasztalatszerzsi s kapcsolat felvteli lehetsgektl val elzrs, az elszigetels a fajtrsakkal val tallkozsoktl s az olyan helyzetektl, melyeknek jelents hatsuk van a nvekedsre s fejldsre. Ez a tlzott anyskods, vdelem, elknyeztets sszessgben fggsgi viszonyba kerl, szocilisan rosszul alkalmazkod s nha rzelmileg zavart egynisget eredmnyez. Ezek a kutyk gyakran vlnak betegess s csggetegg, hinyzik bellk a rugalmassg, s kptelenek az egyszer trsas alkalmazkodsra. Ivarrett korukra ltalban kptelenekk vlnak a produktv egyttmkdsre vagy a sikeres kommunikcira. Ajnlott teht a korai szocializcit kismrtk stressz hatsokkal, tgondoltan s mrtkletesen kivitelezni. Az egyedli veszly abban lehet, ha a gazdi nem tudja, hol vannak a tlzott vagy tlsgosan kevs ingerls kszbei.
A kondicionls
A kutya tovbbi gyarapodsnak, ivarrett vlsnak idszakban, majd azon tlmenen is lehetsg van a kutya kondicionlsra, tantsra, trningjre s kpzsre. Az els kt szakasszal ellenttben itt nincs klnsebb idkorlt, s a folyamat arnylag hossz idszakot fed le. Ebben az letszakaszban tovbbi pozitv tapasztalatokat sszegez a kutya, ami termszetesen szintn dnten befolysolja a teljestmnyt, viselkedst, karaktert. Az ingergazdag krnyezetben felntt s abban l egyedek sokkal rdekldbbek, s sokkal inkbb kpesek megoldani bonyolult feladatokat. A rendszeres kirndulsok a parkba, vroskzpontba, ingergazdag krnyezetbe, kikpz- vagy agility iskolba, olyan fejleszt tevkenysgnek tekinthetk, amelyek j hatssal vannak a kutykra. Az utcai stltats s a naponta ismtld labdadobls nem helyettesti a kirndulsokat, a kzs tevkenysgeket vagy a kutyaiskolai rkat, melyeknek tbbsge szmos lehetsget biztost a kutynak a kapcsolatok ltestsre, vizsgldsra, tapasztalatok gyjtsre. A felmrsek, tesztek s a tenysztk tapasztalatai egyrtelmen bizonytottk, hogy mg a legkivlbb killtsi eredmnyeket felmutat trzsknyvvel rendelkez, megfelelen tenysztett klykk is msknt viselkednek korai stimulci, szocializci s kondicionls hinyban, mint azok, amelyekkel cltudatosan vgigcsinltk mind a hrom fejldsi peridusban a megfelel fejleszt gyakorlatokat. A fentiek alapjn azt mondhatjuk, hogy a legtbb egyed teljestmnyt nvelhetjk a fent lert technikk alkalmazsval. Mindegyik mdszer halmozottan hozzjrul a fejlds kvetkez szakasznak tmogatshoz, ami vgeredmnyben a mai civilizlt eurpai kzegbe jobban, problma mentesebben beilleszked trsllatot biztost az emberek szmra.